Marka koncernu Continental.

Większa skuteczność hamowania dzięki ATE PowerDisc

Sportowe osiągi hamulców bez konieczności modyfikacji układu hamulcowego w samochodzie. Jest to możliwe dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu w tarczach hamulcowych ATE PowerDisc.

Nie tylko wygląd się liczy. Oprócz aspektów wizualnych użytkownicy, którzy zdecydowali się zamontować w swoich samochodach tarcze hamulcowe ATE PowerDisc stwierdzili, że w ich odczuciach samochód zaczął lepiej hamować.

Czym spowodowana jest ta poprawa skuteczności układu hamulcowego?
Lepsze parametry układu hamulcowego udało się osiągnąć dzięki bezkońcowemu nacięciu na tarczy. Z pozoru mało znaczący detal w postaci nacięcia o odpowiednim przebiegu pozwala na odprowadzanie gazów i wody podczas opadów deszczu z miejsca styku klocka hamulcowego z tarczą. Dzięki temu materiał cierny klocka hamulcowego zawsze przylega do tarczy.

Ale skąd biorą się tam gazy i za co są odpowiedzialne?
Układ hamulcowy przekształca energię kinetyczną samochodu na energię cieplną. Dzięki odbieraniu energii kinetycznej i jej rozpraszaniu samochód zwalnia. Skutkiem tego jest nagrzewanie się tarcz hamulcowych i pozostałych elementów układu hamulcowego. Nadmiar temperatury jest odprowadzany do opływającego tarczę hamulcową powietrza, co skutecznie jest wspomagane przez budowę wentylowanych tarcz hamulcowych. Specjalne kanały wentylacyjne wewnątrz tarczy w trakcie jazdy działają na zasadzie wentylatora promieniowego zasysając powietrze w okolicach piasty i uwalniając je przy wylotach kanałów chłodzących na obwodzie tarczy hamulcowej. W trakcie hamowania tarcza może nagrzać się do temperatury kilkuset stopni Celsjusza. Na tę temperaturę narażony jest także materiał cierny klocka hamulcowego, który bezpośrednio styka się z tarczą. I tutaj powstaje dość niebezpieczne zjawisko uwalniania się gazów na styku klocka i tarczy. Powstająca tam poduszka gazowa znacznie osłabia siłę hamowania przy rozgrzanych hamulcach - na przykład podczas długotrwałego zjeżdżania ze wzniesienia, lub podczas jazdy w górskich warunkach czy podczas obciążaniu układu hamulcowego podczas szybkiej jazdy autostradowej. Gazy są uwalniane między innymi z żywicy będącej spoiwem materiału ciernego klocka hamulcowego oraz są efektem spalania mieszanki przy działaniu wysokich temperatur. Potocznie zjawisko to nosi nazwę fadingu i jest niepożądane, a w skrajnych sytuacjach - niebezpieczne. Praktycznie zawsze prowadzi ono do wydłużenia drogi hamowania na rozgrzanych hamulcach. Aby zwiększyć skuteczność hamowania producenci tarcz hamulcowych stosują różne rozwiązania o czym piszemy poniżej.

Po co ten rowek?
Aby ułatwić wydostanie się gazu z miejsca styku klocka z tarczą stosuje się zabiegi polegające na nawiercaniu tarcz hamulcowych lub na nacinaniu w nich rowków. Jeden i drugi zabieg ma swoje zalety i wady. W przypadku tarcz wierconych mamy do czynienia z bardzo dobrą skutecznością odprowadzania gazów, ale w trakcie eksploatacji tarcza taka działa na materiał cierny klocka jak tarka powodując powstawanie promieniście rozchodzących się rowków na tarczy hamulcowej. Przyspiesza to też zużywanie się klocków hamulcowych. Nierówna powierzchnia tarczy skutkuje też znacznym wydłużeniem się czasu „układania” nowych klocków hamulcowych po wymianie. Zastosowanie nacinanych rowków na tarczy hamulcowej powoduje słabsze odprowadzanie gazów, ponieważ muszą one przebyć dłuższą drogę poza granice styku klocka z tarczą. Jednak dzięki zastosowaniu nacinanego niekończącego się rowka w ATE PowerDisc nie powstaje zjawisko nierównomiernego zużycia tarczy i klocków.

Rowek także zapewnia lepsze odprowadzenie pyłów i całego startego materiału z obrębu styku klocka z tarczą, co oznacza, że tarcza tego typu ma lepsze właściwości oczyszczające.

Rowek także jest wizualnym wskaźnikiem zużycia tarczy hamulcowej. Bez problemu można określić konieczność jej wymiany nawet bez dokonywania pomiarów. Gdy rowek przestaje być widoczny, oznacza to, że minimalna grubość tarczy została osiągnięta i nadaje się ona do wymiany.

Reasumując - tarcze ATE PowerDisc z nacinanym - niekończącym się rowkiem są dobrym kompromisem łączącym odprowadzania gazów, pyłów oraz wody z tarczy hamulcowej przy zachowaniu wysokich parametrów użytkowych, a w szczególności skuteczności układu hamulcowego podczas jazdy autostradowej i przy dużych obciążeniach.

Wszystkie tarcze ATE PowerDisc są ponadto pokryte odporną powłoką lakierniczą , która nie musi być zdejmowana przed montażem. Powłoka ta zapewnia długi okres pełnej wentylacji przez zabezpieczenie antykorozyjne i wysokotemperaturowe. Kolejny jest aspekt estetyczny - w trakcie eksploatacji tarcza nie rdzewieje i nie pokrywa się nalotem przez cały czas pozostając w kolorze szarym. Podczas montażu tarczy nie trzeba odtłuszczać, ani czyścić.

Jedyne, o czym trzeba pamiętać, to odpowiedni sposób docierania nowo zamontowanych tarcz i klocków oraz staranne przygotowanie piasty i stosowanie odpowiednich pomiarów według zaleceń producenta.

Korzyści ze stosowania tarcz PowerDisc:

  • Niezawodne hamowanie w każdych warunkach pogodowych
  • Sportowy wygląd
  • Szybka kontrola zużycia
  • Łatwa instalacja
  • Trwałość

Do tarcz - zawsze nowe klocki
Do tarcz ATE PowerDisc zalecane jest stosowanie klocków hamulcowych ATE Original, które wraz z tarczami PowerDisc stanowią najbardziej dopasowany duet w układzie hamulcowym. Należy pamiętać że zastosowanie tarcz z nacinanym rowkiem może podczas mocnego obciążanie hamulca dawać efekty dźwiękowe, jest to efekt normalny związany z wydobywaniem się przez nacinany rowek gazów pod ciśnieniem ze współpracujących powierzchni. W ofercie firmy są klocki hamulcowe, które w sumie mają 150 różnych składów mieszanki materiału ciernego. Dzięki temu klocki hamulcowe są dostosowane do masy samochodu i jego charakteru. To oznacza, że w ofercie są odpowiednie klocki dla każdego rodzaju pojazdu.

Ponadto klocki ATE są wyposażone w nakładki tłumiące wibracje powstałe podczas hamowania, co znacząco wpływa na wyciszenie układu hamulcowego.

Ilustracja 1. Tarcza hamulcowa ATE PowerDisc z charakterystycznym bezkońcowym nacięciem.
Źródło: ATE

Ilustracja 2. Wyloty chłodzenia tarczy na jej obwodzie usuwają gorące powietrze chłodząc tarczę. Nacięcia na powierzchni ciernej usuwają gazy i pyły z miejsca styku klocka hamulcowego z tarczą powodując zwiększenie skuteczności hamowania w trudnych warunkach.
Źródło: ATE

Ilustracja 3. Powłoka ochronna pozwala na natychmiastowy montaż tarczy po wyjęciu jej z pudełka. Tarczy nie trzeba myć, ani odtłuszczać.
Źródło: ATE

Ilustracja 4. W parze z nowymi tarczami hamulcowymi zawsze muszą iść odpowiednie klocki hamulcowe. Te produkowane przez ATE są wyposażone w nakładki tłumiące drgania, co wycisza pracę hamulców.
Źródło: ATE

Marek Warmus

Marek Warmus

Doradca Techniczny ATE
+48 728 878 889
Marek.Warmus@ate-polska.pl